Ukategorisert

Verneverdig båt ble flytende atelier

Så hva er dette for en raritet?

De tre Trifoil-modellene ble designet og konstruert av Peder Lunde jr. (81), tidligere olympisk mester i seiling. Trifoil var Norges første serieproduserte, selvlensende glassfiberbåt, og den ennå unge konstruktøren ble tildelt Norsk designpris i 1966 for arbeidet.

ROMSLIG OG STABIL: 16 fot er ikke så mye, men tre kjøler gir stor bredde og god stabilitet. (FOTO: ERIK SÆTER JØRGENSEN).

Både designprisen for 57 år siden og det faktum at Trifoil i dag er en temmelig sjelden båt bidro til at Kulturminnefondet tildelte Stian Heimlund Skjæveland 66 000 kroner i støtte til restaureringen.

DESIGNEREN OG BÅTEIEREN: Peder Lunde jr. fikk Norsk designpris i 1966 for Trifoil. Nesten 60 år senere var han konsulent da Stian Heimlund Skjæveland skulle restaurere sin Trifoil GT 100. (FOTO: PRIVAT).

Trifoil-serien ble produsert på Strømmen Værksted, primært i perioden 1965-1974, men med en mulig videreproduksjon til rundt 1980, og ble også tatt i bruk av forsvar, politi og sikkerhetspersonell i flere land. Likheten med Boston Whaler er dessuten påfallende, det er litt usikkerhet om hva som er høne og hva som er egg akkurat her. Uansett blir designprinsippet med tre kjøler videreført av amerikanerne den dag i dag. Men Trifoil er nå både en sjeldenhet og på mange måter en glemt del av norsk båthistorie. Dermed er det også tynt med informasjon om modellene.

Det nærmer seg femti år siden produksjonen ble avsluttet og Strømmen Værksted har forlengst blitt til et gigantisk handlesenter.

Les hele historien om Trifoil 100 GT