Kulturminnefondets nasjonale formidlingsstipend 2020 går til Hans Olav Brenner for hans innsats for å bevare og åpne prestegården i Snertingdal for publikum.
Brenner ble nominert for sin historiske interesse for presteboligen og hele eiendommen “Præstgar’n”. Hans store og ekte interesse for bevaring av presteboligen når fram til mange gjennom kulturelle arrangementer.
– Styret i Kulturminnefondet har avgjort at formidlingsstipendet for 2020 går til Hans Olav Brenner for den store innsatsen han legger ned for bevaring, bruk og formidling av den gamle presteboligen i Snertingdal, sier Tine Sundtoft, styreleder i Kulturminnefondet.
Artikkelen fortsetter under bildet
Overraskende tildeling
Stipendet er på 50.000 kroner og skal benyttes til reiser og foredragsvirksomhet for å formidle erfaringer fra innsats i praktisk kulturminnevern og skape gode holdninger til bygningsvern. Den som mottar stipendet må kunne begeistre ulike målgrupper og vise hvordan det er mulig å redde kulturarv, selv om mye kan se håpløst ut.
Tildelingen ble annonsert tirsdag kveld som en overraskelse for Brenner under livesendingen “Kulturminneprat” med Simen Bjørgen, direktør i Kulturminnefondet.
– Hans Olav Brenner er motivert og engasjert. Han setter i stand og tar i bruk et kulturminne, og han sørger for at kulturminnet blir åpnet for flere gjennom arrangementer. På den måten skaper han økt interesse for bygningsvern og kulturarv, sier Bjørgen.
Historier fra prestekontoret
For to år siden gikk Hans Olav Brenner og Anita Krohn Traaseth sammen om å kjøpe den gamle presteboligen i Snertingdal med planer om å gjøre bygningen til et kulturhus, fylt av liv og aktivitet. Så langt har de arrangert årlige festivaler, fiolinkonsert med Vilde Frang, høstfestivalen «Epler og bøker» og lokalhistoriske arrangementer. Huset er i bruk av lokale foreninger, og nylig ble det satt opp en bokkiosk til bytting av bøker for dem som ønsker å stikke en tur innom. Brenner og Traaseth finner stadig måter å bruke eiendommen på og åpne den for publikum.
– Vi har opplevd at bygdefolk og andre har satt stor pris på at presteboligen med fin beliggenhet midt i Snertingdal har fått en mer allmenn funksjon enn tidligere, samtidig som det er verdt å understreke at mange prester har åpnet huset for selskapelighet og arrangementer også tidligere, og ikke minst hadde presten kontor i huset. Det er derfor særdeles mange som kommer innom med historier om erfaringer fra prestens kontor – og da ikke bare gode minner, forteller Hans Olav Brenner.
Støtte fra Kulturminnefondet
I sommer fikk Præstgar’n tilsagn om støtte på 26.000 kroner fra Kulturminnefondet for å sette i stand inngangspartiet til sitt opprinnelig uttrykk. Kapellanboligen fra 1900 er tegnet av Kristiania-arkitekten Sigurd R. Gulbrandsen. Brenner skriver i søknaden at tiltak knyttet til kulturminner og historiske bygninger vil bidra til å understreke den historiske betydningen denne delen av Snertingdal har hatt, med en rekke intakte kulturminner, dog med et visst behov for oppgradering.
– Jeg tar det tungt når slike ting går for lut og kaldt vann. Derfor føles det meningsfullt å kunne redde slike hus og samtidig kunne minne folk på at slike steder faktisk har betydd noe, har Brenner tidligere uttalt til Aftenposten.
Disse har fått formidlingsstipendet før
2014: Elsa «Sprossa» Rønnevig, for å vere ein aktiv forkjempar for kultur- og bygningsvern både lokalt og nasjonalt.
2015: Erik Alfred Tesaker ved Handverksfabrikken i Gyland, også kjend som «Oppfinneren» fra NRK. Han fekk stipendet for den kreative utviklings av handverksfabrikken, og innsatsen for å setja handverkstradisjonar på dagsorden.
2016: Marita Bett Aakre ved Bakketunet på Bjørke. Ho fekk stipendet for å la eit freda gardstun bli opna opp for publikum og flinke handverkarar frå ulike yrke, som gjev nye målgrupper auka forståing for
kulturarvens verdi.
2017: Bror Ivar Salomonsen ved RiddoDuottar-museet, for den store innsatsen som han gjer for å bringe kunnskap om verna og freda bygningar, samt tradisjonshandverk til Finnmark.
2018: Båtbyggjar Berit Osmundsen ved Oselvarverkstaden, for den store innsatsen som ho gjer for å setja søkeljoset på trebåtar generelt og Oselvar-båten spesielt.
2019: Edel Aas og Terje Marstein, som har teke vare på ein heilt unik kulturarv i Gudbrandsdalen ved å setja i stand den gamle garden Gardsøi i Vågå