Ukategorisert

Postvognens rehabilitering tøffer videre

Kulturminnefondet har bevilget kr. 200.000 til Norsk Jernbaneklubb, Gamle Vossebanen for Postvogn BDFo 620 fra 1921 i Voss 

Tilskudd gis til innvendig snekkerarbeid og malearbeid og utvendig arbeid på vognkasse og understell, bremser og boggier. 

I fjor mottok “Norsk Jernbaneklubb, Gamle Vossebanen” tilskudd fra Kulturminnefondet for å rehabilitere postvogna BDFo 620. En jernbanevogn som har rullet og gått på vestlandsbaner i rett over 100 år. Den har deltatt på filminnspillinger, jubileer og gått i chartertrafikk.  

Nå har klubben sendt inn søknad for flere rehabiliteringer, og Kulturminnefondets styre har vedtatt å bidra med støtte på opp mot 200.000 kroner.  

 

– Vogna er utstyrt for en krisesituasjon, og er derfor viktig for god beredskap. I tillegg til passasjerdel med 24 sitteplasser, har vogna også konduktørrom og avdeling for reisegods, samt en postavdeling. 

Det forteller Ivar Gubberud på vegne av Norsk Jernbaneklubb, Gamle Vossebanen i søknaden. 

Postvogn BDFo 620 skal brukes i veterantogene på det nasjonale kulturminnet Gamle Vossebanen. På grunn av taklekkasje og skade på vognkassen ble vogna ble tatt ut av drift i 2011. 

 – Dette er en sjelden vogn, og har både lang norsk brukshistorie og sterk tilhørighet til kulturmiljøet, vi anser dette som viktige tiltak for å få vognen på skinner igjen, sier styreleder i Kulturminnefondet Tine Sundtoft.  

 

Historien til vognen starter i Södertälje hvor den ble bygd, før det ankom Vestlandsregionen og ble satt i rute i 1921. Vognen gikk mellom Bergen og Voss i sine siste år, og ble aldri bygget om i løpet av sin driftstid med unntak av noen få moderniseringer.  

Denne gangen er det vognkassen som skal få en overhaling utvending, understellet skal stelles med, samt bremsene. I tillegg skal det snekres og males innvendig.