Ukategorisert

Etter 1500 nautiske mil overrekker vi 527.000 kroner

Det er en fenomenal reise som står bak ferja MF Holger Stjern. Ikke bare har den tilbrakt gode 20 år mellom Vanvikan og Trondheim, ikke bare har den tjenstegjort i over 30 år på finske innsjøer, men da MS Fosenferja kjøpte Holger Stjern tilbake, så reiste de like så greit sjøveien fra finske Lieksa og hjem til Trondheim. For en reise. 

MF Holger Stjern med en kapasitet på 300 passasjerer og 20 biler har reist daglige bilfergeruter imellom Trondheim og Vanvikan i over 20 år, og i enda 30 år på en av de tusen sjøene i Finland, Pielinen, helt øst i landet. Men den tøffeste turen til fergen var nok turen fra byen Lieksa til Trondheim på 1500 nautiske mil. Gode 3000 kilometer. Etter at As Fosenferja kjøpte fartøyet seilte de tilbake til hjemlige trakter via Vyborg i Russland, Finskebukta, Østersjøen, Kattegat, Skagerak, Nordsjøen, Norskehavet og til slutt oppløpssiden i Trondheimsfjorden.

  

Nå er ferja, med sin opprinnelse hos Ørens Mekaniske Verksted, tilbake i trøndersk farvann og skal være åsted for fjordturer, konserter og undervisning og mere til. Men først skal Holger Stjern gå igjennom reparasjoner. Riktignok er motoren i fin form, de to stoppene de hadde på turen tilbake fra Finland var på grunn av dårlig vær. Derimot skal det nå bli kontroll av plater og utskifting av defekte plater, sveisekontroll, priming og bunnsmøring på skiftede plater.  

Jon Boye Andersen fra Fosenferja AS mottar sjekken på 527.000 fra direktør i Kulturminnefondet Simen Bjørgen
Foto: Jørgen Bakken


Kartet viser ruta mellom Vikande og Trondheim, og har hengt på veggen igjennom hele sin finske periode. Til fornøyelse eller forvirrelse for finske passasjerer.
Foto: Jørgen Bakken

Kiosken under dekk, hvor liberale skjenkelover varmet trøndere på 60-tallet og finner på 80-tallet og frem til 2019.
Foto: Jørgen Bakken

– Denne ferjen har vært med på en reise, bokstavelig talt og vi gleder oss over at Jon, Egil, Torstein og resten av gjengen i AS Fosenferja har kjøpt tilbake et kulturminne slik at vi i fremtiden kan lære med om det maritime i nærområdet, sier direktør i Kulturminnefondet, Simen Bjørgen.  

 Båten framstår som autentisk og er trolig den siste fergen som er så godt bevart fra denne tidsepoken. 

– Ferja er godt bevart fordi den i de siste 40 årene har gått i trafikk på ferskvann. Hadde den fortsatt gått på saltvann er det ikke sikkert den hadde vært like fin, sier Jon Boye Andersen, som er en av ildsjelene og eierene.

Fremtiden for ferjen vil ifølge de nye eierne være vern gjennom aktiv bruk, som er helt i tråd med Kulturminnefondets visjon for kulturminner. De ønsker blant annet å bruke ferjen til å arrangere fjordturer for større og mindre grupper, samt leie den ut til ulike arrangementer. Det er også et mål at ferjen skal brukes i opplæringsøyemed i maritime og tilliggende fag på skoler i Trøndelag fylke. 

Fra venstre Egil Eide, Jon Boye Andersen og Torstein Holm fra AS Fosenferja, samt Simen Bjørgen, direktør i Kulturminnefondet.

Les mer:

Tilskuddsordningen er et lavterskeltilbud til private eiere av verneverdige kulturminner. Også frivillige lag og organisasjoner, enten de eier kulturminnene selv eller forvalter dem på vegne av andre, kan søke. Kulturminnefondet behandler søknader løpende. Det betyr at du når som helst kan sende inn din søknad om støtte til tiltak på ditt kulturminne.