Ukategorisert

250 000 til LY Sylfiden – en unik båt med mye historie

LY Sylfiden er en lystbåt bygget i mahogni i 1911 etter design av C.G. Pettersson.
Båten har
, som navnet tilsier, slanke linjer – med en lengde på 12 meter og en
bredde på 1,9 meter
. Nå er hun blitt 112 år gammel, og trengs å settes i stand slik
at hun fortsatt kan skjære vakkert gjennom ruskete ha
v. 

Tegninger av LY Sylfiden i 1910.

Mye historie


LY Sylfiden har vært i Devold-familiens eie siden 1933 og har dermed også spilt en viktig rolle i Devold Fabrikken og lokalsamfunnet sin historie.

–Vi ser hun har vært med på mye spennende. Hun har vært i privat eie mesteparten av sitt 112 år lange liv, men har også servet bedriftseiere i en tid der det gikk helt fint med hårfine linjer mellom forretning og privatliv, forteller eier Magnus Devold. 

For det meste ble hun brukt på lystturer inn igjennom Sunnmørsfjordene, men det skjedde rett som det var at hun ble brukt til å plukke opp viktige kunder som kom via Ålesund og skulle besøke Devoldfabrikken.

–Ryktet sier at hun også var smuglerbåt mellom Sverige og Norge i forbudstiden (1916-1927) sier Magnus. 

Under 2.verdenskrig ble Sylfiden beslaglagt av Tyskerne, som hadde tenkt å bruke båten til oppdrag på Nord-Vestlandet. Heldigvis lyktes familien å få henne tilbake.

Rekvidert av Ålesundspolitiet

I 1948 ble hun blant annet rekvirert av Ålesundspolitiet for å fange tyver som hadde gjort innbrudd på diverse lager i Ålesund. Det sies at hun var den mest hurtiggående båten i området, og de trengte å ta igjen tyvene som hadde fått et forsprang før de begynte på Stadthavet.  

–Etter en spennende jakt gjennom en hel dag, lyktes de med å stoppe tyvene akkurat i det de begynte på havstykket over Stadt, forteller eier Magnus Devold.

Vært på sjøen hver eneste sesong

Siden 2.verdenskrig har Sylfiden vært på sjøen hver eneste sesong frem til 2018. Da var det til slutt ikke så mye igjen av henne.  

–Da var hun pusset så mye på at det enkelte steder var kun millimeter igjen av mahogniskroget, og det var ikke lenger forsvarlig å sette henne ut siden hun tok inn for mye vann, sier Devold.  

Den 112 år gamle Sylfiden hadde sett sine bedre dager

Vi setter stor pris på tilskuddet fra Kulturminnefondet, og det bidrar selvfølgelig til finansieringen av et stort og kostbart prosjekt – eier Magnus Devold 

Sylfiden skal tilbake til originalen

Magnus Devold har et ønske om å tilbakestille henne til sine opprinnelige tegninger og linjer – og at hun kan bli brukt i mange år til. Planen er å bruke henne som turistbåt – for de som ønsker seg en opplevelse utenom det vanlige. 

–Vi ønsker at hun skal operere i et område hvor hun blir godt synlig for allmenheten. For vi tenker at hun har en så stor historisk verdi at hun er noe mange må få tilgang til å nyte synet av, skriver han i søknaden til Kulturminnefondet.

 

Kulturminnefondet ser positivt på at båten kan benyttes i turistsammenheng og dermed blir tilgjengelig for flere”, sier Direktør Simen Bjørgen i Kulturminnefondet. 

 

Et unikt prosjekt

Hun ligger nå ved Risør Trebåtbyggeri, hvor det er lagt en plan for hvordan hun skal restaureres på best mulig måte.  

–Som alle restaureringsprosjekt har det tatt mye lenger tid og blir mye mer kostbart en planlagt, men resultatet blir fantastisk.  

Det blir betraktet som et av de mest unike prosjektene de har vært med på, til tross for alle de fantastiske prosjektene båtbyggeriet har utført opp igjennom tiden, mener Magnus, og legger til at det har vært spennende å se en gammel og «sliten» båt blir restaurert til slutt framstår som en ny båt. 

 –Nå er arbeidet inne i sluttfasen, og båten skal være klar til sjøsetting tidlig i juni klar for 100 nye år på sjøen, avslutter han.

Risør båybyggeri har skrevet om prosjektet med reparasjonen her: https://woodenboat.net/sylfiden/

Simen Bjørgen, direktør i Kulturminnefondet. Foto: Tom Gustavsen

 

Historien til Sylfiden, kort fortalt.

Dette går tilskuddet til:  

Tilskuddet fra Kulturminnefondet går til å sette istand innredning i cockpiten, blant annet med ny motorkasse, benker, kalesje og leider.  

Foto: fra søknad til Kulturminnefondet