1924 Flint E-55 sjuseter Touring
Denne amerikanske bilen ble kjøpt ny i Norge i 1924, og er det eneste gjenværende eksemplaret av modellen i landet. Første eier var Marcello Haugen, som i samtiden var berømt som klarsynt.
Dagens eier har fått 50.000 kroner til arbeidet med å tilbakeføre bilen til opprinnelig stand, ved blant annet å sette i stand motor, tilbakeføre karosseri ved å erstatte lasteplan med original bakpart, restaurere hjul og interiør, og lakkere bilen. Kulturminnefondets vurdering er at bilen har en betydelig alders- og sjeldenhetsverdi. Den har lang norsk brukshistorie og tilhørighet i kulturmiljøet.
Sted
Suldal kommune, Rogaland
Verdiskaping
Entusiast av den sjeldne sorten
Som den eneste i Norge har Terje Bråtveit ikke bare én, men to personbiler fra den amerikanske bilprodusenten Flint Motor. Han legger ned tusenvis av arbeidstimer og hundretusenvis av kroner for å sette bilene i stand.
Av: Monica Hägglund Langen/Kulturminnefondet
Bråtveit eier en 1924 Flint E-55 sjuseter Touring, en amerikansk bil som ble kjøpt ny i Norge i 1924 av Marcello Haugen, som i sin samtid var berømt som klarsynt. Bilen har vært hjemmehørende i Bråtveits hjemkommune Suldal i Rogaland siden 1928, og Bråtveits bestefar Thomas Sand kjørte den som drosje frem til 1940. Det finnes ikke andre biler med tilsvarende alder eller lokal historikk som denne. Men en sjeldenhet som dette krever også sitt. Totalkostnaden for istandsettingen av bilen kommer på 855.000 kroner, ifølge Bråtveits anslag.
– Det er galskap å gå i gang med, men det er moro når det går, forteller han.
Saken fortsetter under bildene
På de nær 75 årene som gikk mellom at Bråtveits morfar brukte bilen som drosje, til Terje Bråtveit fikk hentet den hjem, hadde den blitt ombygd til lastebil/pickup, avskiltet og stått lagret. Selv om bilen ikke var kjørbar da han fikk den i 2014, var så godt som alle originale komponenter tatt vare på og Bråtveit har fått tak i de resterende. Så startet arbeidet med å restaurere Flinten, ned til hver minste detalj.
Verdifullt kulturminne
Tilsagnet fra Kulturminnefondet på 50.000 kroner utgjør en liten del av totalsummen, men det kommer også stor anerkjennelse med å få støtte fra landets eneste offentlige tilskuddsordning for biler.
– Bilen har en betydelig alders- og sjeldenhetsverdi. Den har lang norsk brukshistorie og tilhørighet i kulturmiljø. Tilknytningen til Marcello Haugen øker bilens kulturhistoriske verdi, sier Simen Bjørgen, som er direktør i Kulturminnefondet.
Gjør det skikkelig
Merket Flint ble produsert i Flint i Michigan fra 1923 til 1927. Bråtveits 1924 Flint E-55 sjuseter Touring er i dag den eneste bilen av dette merket/modellen her i landet, med fullstendig norsk brukshistorie. Mellom 20 og 40 “Flinter” av diverse modeller ble importert til Norge mellom 1923 og 1928.
Med to garasjer og eget verksted, har entusiasten bra med plass til hobbyen sin. Eller skal vi kalle det livsstil?
Enten gjør du det skikkelig, eller så gjør du det ikke.
Bråtveit kjøpte en delebil fra Ohio, og han har brukt årevis med leting på Ebay for å finne de riktige delene, originale papirer og nøkler.
– Man kan alltids “lure det til”, men jeg vil gjøre det riktig. Enten gjør du det skikkelig, eller så gjør du det ikke, er filosofien til Bråtveit.
Han skryter også av bilentusiast-miljøet som kjekt og raust. Han fant noen deler han trengte i en Facebook-gruppe, men da var det allerede noen som hadde tinget på delene.
– Han visste om prosjektet mitt, så da fikk jeg gå foran i køen.
Folk er voldsomt engasjert.
Den andre Flinten har Bråtveit satt i stand og bruker blant annet til kjøring i 17. mai-toget i Sand i Suldal kommune. Det er en Flint 1924 E-55 Sport Touring, en fireseter han reiste til Atlanta for å hente. En lege hadde eid bilen og da datteren hans arvet bilen gikk den under navnet “Bonnie”.
Han har også kjørt på langtur, blant annet til Arendal på løp. I dag er den kun ute på finværsdager. På grunn av korona har det ikke blitt løp på to år.
– Men til vårs skal vi på løp. Det er et lite, men aktivt miljø. Folk er voldsomt engasjert.
Tidslinje 1924 Flint E-55 sjuseter Touring: :
- 1924-1928: Eid av Marcello Haugen, Lillehammer.
- 1928-1940: Brukt som drosje av Bråtveits morfar i Sand, Rogaland
- 1940-1946: Parkert i garasje
- 1947-1970: Privat bruk, ombygd til lastebil/pickup og brukt som gårdsbil
- 1970: Avskiltet
- Fra 2014: Eier Terje Bråtveit. Bilen er ikke kjørbar, men så godt som alle originale komponenter er tatt vare på og Bråtveit har fått tak i de resterende. Hele bilen må restaureres, ned til hver minste detalj
- 2021: Kulturminnefondet innfører en egen søknadsordning for “rullende og bevegelige kulturminner”. Bråtveit søker og får støtte på 50.000 kroner
Fakta 1924 Flint E-55 sjuseter Touring:
- Årsmodell: 1924
- Merke: Flint
- Modell: E-55 Touring
- Bilen har 4 dører, klappsete og kalesje
- Registrert for sju personer
Kulturminnefondet har en egen støtteordning for private eiere av alle typer bevegelige kulturminner. Dette kan være både motoriserte og ikkemotoriserte farkoster. Bevegelige og rullende kulturminner omfatter et bredt spekter av type, alder, historikk og bruk. Følgende forutsetninger settes til søknader til den nye ordningen:
- Del av kulturmiljø hvor objektet er en verdifull del av helheten
- Allmenn tilgjengelighet og verdi i en større samfunnsforståelse
- Alder, sjeldenhet og norsk brukshistorie
- Opprinnelig bruk og planlagt ny bruk
Les mer om ordningen og send søknad Kulturminnefondets nettside.
- Finn flere gode prosjekter til inspirasjon på våre nettsider
- Søk om støtte i vårt elektroniske søknadssenter