MS «Salten» har i dag en høy, aktiv og allsidig bruk som kommer både byens befolkning og tilreisende til gode. Det er nå behov for arbeid på dekk, og kulturminnefondet ønsker å bidra – for tredje gang.
Fartøyet er definert bevaringsverdig. Riksantikvaren har uttalt at skipet har en unik verdi, og har karakterisert skipet som «et nasjonalt klenodium».
Høy dugnadsinnsats
Etter at Stiftelsen overtok skipet i 2024 har det gjennomgått omfattende reparasjoner og vedlikehold. Dugnadsinnsatsen har vært høy og de har lagt ned mye og godt arbeid i å sette fartøyet i stand.
MS «Salten» ble bygd ved Torsvik verksted i 1953 og er en viktig del av Nordlands kysthistorie. Skipet er det største av kun fire vernede stålskip i Nordland.
Det gikk i rute mellom Mosjøen, Bodø og Narvik i påvente av at jernbanen skulle bygges ferdig. I sommerhalvåret ble ruten forlenget til Nordkapp, og MS «Salten» fungerte også som avlastingsskip for Hurtigruten ved behov.
Fartøyets ferd og mangfoldige bruk
Skipet benyttes til utleie og som hotellskip i forbindelse med arrangementer. Matroslærlinger fra videregående skole og Kystvakta tar også sine fagprøver ombord. I tillegg stilles skipet til disposisjon for elever i maritime fag som har praksis en dag i uka.
Vi verdsetter også høyt at skipet har funksjon som åpen kafé for både byens befolkning og dugnadsfolk, sier direktør Simen Bjørgen i Kulturminnefondet
MS Salten har reist med kongelige, vært festivalfartøy restaurantbåt i Henningsvær med Michelin-kokker og kjørt sykkelreisende med mål om så reise fra fjelltopp til fjelltopp, med Gamle Salten som base.
Kulturminnefondet har tidligere gitt 850 000 ved to andre anledninger.
Dette skal 800 000 kroner gå til:
Tilskudd gis til dekksarbeid på stormdekket på MS «Salten».