Ukategorisert

Sjeldent fraktefartøy får støtte med Kulturminnefondet

– Vi ønsker at flest mulig av fremtidige generasjoner kan se hvordan de små fraktebåtene reiste langs kysten med allslags last, opplyser eier Odd Harald Turøy til Kulturminnefondet. 

Odd Harald ønsker å sette i stand MS Axel og sikre den for fremtiden. Kulturminnefondet syns det er positivt at kystkulturarven blir formidlet og tatt vare på, og gir 450 000 kroner.  

Vil at flest mulig skal få oppleve båten 

«Axel» er en av de få gjenværende mindre fraktebåtene bygd i stål som fremdeles eksisterer, og en god representant for fraktefarten langs norskekysten på 1900-tallet. Den er nå hjemmeværende i Fitjar. 

De siste årene har MS Axel deltatt på kystkultur-arrangement som Fjordsteam og Kystkulturdagane i Sandeid 2019. 

Eier ønsker at Axel fortsatt kan være i aktiv bruk. Men da må en del restaurering til.  

Bygd som dampslepebåt 

MS Axel ble bygget i 1878 av Lindholmens Värv i Göteborg til Ångbåts AB Bohusländska Kusten. 

Opprinnelig bruk var Axel bygget som kombinert dampslepe og passasjerbåt, men ble senere bygget om til ren dampslepebåt.  

I 1950 ble Axel brukt og bygget om til fraktebåt, og gikk langs vestlandskysten med poteter og koks og forskjellig gods. 

I 1887 ble fartøyet solgt til Norge, og ti år etter ble «Axel» ombygget til slepebåt. I 1953 ble fartøyet igjen ombygget, nå til et fraktefartøy med ytterligere lengde på 6,52 fot  

Siden 1878 har «Axel» hatt 11 eiere.  

Restaureringen skal gjennomføres ved Dåfjorden slipp A/S og med egeninnsats. 

Båten er et flott eksempel på den norske kystkulturarven. Det er positivt at den blir satt i stand og vist frem, meiner Hanne Kristin Jakhelln, styreleder i Kulturminnefondet.  

Dette skal 450 000 kroner gå til: 

Tilskudd gis til reparasjon av skroget på MS «Axel».