Det historiske ferjeskipet MF Holger Stjern er godt på vei til å få nytt liv. Den 40 meter lange ferja ble bygget i 1958 ved Ørens Mekaniske Verksted i Trondheim, og har de siste årene vært gjennom en omfattende restaureringsprosess. Kulturminnefondet har bidratt med økonomisk støtte til prosjektet, og arbeidet har hittil krevd over 10 000 dugnadstimer fra ildsjeler.
Et levende glimt fra ferjas storhetstid
Ferja, som ligger ved Fosenkaia midt i Trondheim, ser fortsatt ut som den gjorde da den gikk i trafikk mellom Trondheim og Vanvikan fra 1958 til 1980. Originale seter pryder salongen, og det meste av interiøret er vernet og intakt. Den opprinnelige hovedmotoren på 800 hestekrefter er fortsatt på plass og i bruk.
Etter perioden i Norge ble ferja solgt til Finland, hvor den var i drift frem til 2019. Nå er den tilbake i Trondheim, kjøpt av selskapet AS Fosenferja som har store planer for fremtiden. Målet er å bruke skipet til fjordturer, konserter og arrangementer, i tillegg til å bevare det som et levende kulturminne.
Restaureringsarbeidet og støtten fra Kulturminnefondet
Restaureringen har inkludert oppgradering av skroget og ballasttankene, samt bytte av hudplater under motoren og fornyelse av hjelpemotorene. Arbeidet har fått støtte fra Kulturminnefondet, som totalt har bidratt med kr 1 427 000 fordelt over flere tildelinger. Dette har vært avgjørende for å holde prosjektet i gang.
Ferja er for det meste i original stand, med kun mindre endringer som en oppgradert bysse og en ny serveringskiosk. Siden 2021 har den vært på Kvernhusvika Skipsverft for nødvendig vedlikehold og oppgraderinger.
Fremtiden for Holger Stjern
Holger Stjern er en av de siste historiske ferjene fra denne perioden som fortsatt eksisterer i Trøndelag. Planen er at skipet skal være i full drift fra 2026, som et flytende vitnesbyrd om Trondheims rike sjøfartshistorie.
Med sin unike kombinasjon av historie, originalitet og restaurert prakt, er MF Holger Stjern på vei til å bli en skatt for både lokale innbyggere og besøkende.