Ikke bare er dette den eldste motorsykkelen i Nord-Norge den er også en viktig del av Sulitjelma sin historie. Nå skal den settes i stand, og Kulturminnefondet har bidratt med 77.000 kroner i arbeidet.
Motorsykkelen det er snakk om er en FN 285 (Fabrique National de Herstal) som ble produsert i Belgia i 1910. 116 år senere, i 2016, ble motorsykkelen gjort klar for salg til utlandet, men da kom Arctic Circle Classic Motorcycle Museum på banen og kjøpte sykkelen for å gjøre den tilgjengelig for folket igjennom museets utstilling i Rana i Nordland.
Viktig historie
Sulitjelmaverket som kjøpte inn sykkelen i 1910, før det strengt tatt fantes noe videre veier i regionen. Årsaken til innkjøpet var at arbeiderne ved verket hadde stort behov for å raskt komme seg fra gruvene og til kaianlegget hvor båtlast ankom inne i fjorden.
Da andre verdenskrig brøt ut ble sykkelen demontert og gjemt, men motoren ble montert i en båt på Kvitblikkvatnet i Fauske. Slik ble motoren brukt til mange år etter krigen hvor den etter hvert ble liggende igjen i et naust.
Utover 1970- og 80-tallet begynte tidligere eier å spore opp de gjenværende delene til motorsykkelen.
Må repareres
For at kjøretøyet fortsatt skal være et tidsvitne, må det sykkelen repareres, og Kulturminnefondet har gitt støtte til blant annet disse tiltakene: produksjon av oljepumpe, eksosanlegg, og bensintank, samt til kobling mellom kardang og girkasse.
Nå blir kjøretøyet tilgjengelig for alle på utstilling, hvor det vil brukes til å formidle norsk samfunnshistorie og motorsykkelhistorie. Det blir også gjort tilgjengelig for utlån til andre interesserte museer.
– Motorsykkelen er en svært godt egnet gjenstand for å formidle Sulitjelmas historie, og historien om organisering av arbeidere og politisk mobilisering i Nord-Norge, sier Simen Bjørgen. Det er svært positivt at kulturminnet er tilgjengelig for alle, fortsetter han.
NRK Nordland fattet interesse for motorsykkelen og dens historie, og fikk eier Benny Sætermo i tale.
Du kan se innslaget ved å trykke på bildet.