Geitbåten
Pål Gunnar Haltli Ørbog fra Tustna har satt i stand Geitbåten Gammelkauken fra 1880.
Sted
Aure Kommune
Fartøy
Geitbåten Gammelkauken fra 1880 er reddet
Tekst: Simen Bjørgen Foto: Privat
Den ble bygget av Nikolai Hoset på Averøy og er 6,76 meter lang og 1,75 meter bred. Båten er en «seksring,» en type robåt med tre par årer som ble regnet som den minste allværsbåten for fjordbruk.
Gammelkauken har også driggler – avtakbare ekstra bord langs sidene som øker fribordet og reduserer vannsprut over ripa under seiling og når båten er tungt lastet. En annen særpreget detalj er båtens dype blåfarge på underskår og tofter, en farge som også går igjen på flere av Nikolai Hosets båter.
Kulturminnefondet bidro med midler til å restaurere båten. Arbeidet startet med å få båten i hus på Tustna, hvor skrapingen begynte innvendig. Områdene ble dynket med sjøvann for å lette skrapingen, men det var en tidkrevende jobb, ifølge Pål Gunnar Haltli Ørbog i sluttrapporten til Kulturminnefondet.
Etter innvendig skraping startet skraping på utsiden. Samtidig ble det tatt mål for å sy et nytt seil og lage ny mast. Fosen folkehøyskole tok på seg arbeidet med seilet, mens det også ble gjort klart et emne til masta. Denne ble felt lokalt, barket, og lagt til tørk på låven.
Neste steg var demontering av langissa på begge sider. Dette krevde stor forsiktighet for å unngå skader. Krøket spiker var brukt mange steder, så arbeidet måtte gjøres med omhu. Etter demonteringen ble det nødvendig å kutte bort dårlige partier på de øverste bordene, spesielt rundt kjæper og ripa akterut, som var slitt av lang tids bruk med fiskeredskap.
Deretter ble ny langisse laget av furu, høvlet til og tilpasset. Denne båten har også en ekstra forsterkning på innsiden av ripa akterut, som også ble laget på nytt. Langissa og kjæper ble montert ved å begynne ved stamnen, noe som gjør det lettere å kappe til skjerven på midten til slutt. Langissa ble festet med trenagler, båtsøm og stamnspiker både forut og akterut, og baksiden ble smurt med tretjære. Trenaglene ble også satt inn med tjære.
Inventaret ble så malt, og tre nye teljer ble laget. Pliktene forut og akterut ble reparert. Videre ble dårlig båtsøm byttet ut, spesielt på babord side, hvor omtrent 50–60 saum ble erstattet. Noen av hullene måtte plugges og bores på nytt, da de gamle hullene var blitt for romslige til å få feste i saumen.
Deretter ble båten smurt med en blanding av dekksolje og terpentin, først 60/40, og etter hvert mindre terpentin. Til slutt ble litt tjære blandet inn for å mette treverket.
Da båten var ferdig smurt, ble mast og rigg tilpasset. Nye hammelband og urver ble satt inn der det manglet, dragnagler ble montert, vantet ble spleiset, og ny rå ble laget og seilet montert. Det ble også laget en ny kulerakke for å holde råa inntil masta, samt to nye seggelstikker.
Til slutt ble båten bunnsmurt med to strøk før den ble sjøsatt.
Husk at du også kan søke om støtte til ditt prosjekt!