1907 Piccolo
En unik del av norsk bilhistorie får nytt liv gjennom restaureringen av den eneste bevarte 1907-modellen fra Ruppe und Sohn i Norge. Bilen, som opprinnelig ble brukt av distriktslege Ellef Marcussen, markerer et viktig kapittel i norsk bil- og kulturhistorie.
Prosjektet har fått 45 000 kroner i støtte fra Kulturminnefondet, som har bidratt til omfattende restaureringsarbeid, inkludert produksjon av nye deler, lakkering og montering av autentiske detaljer. I tillegg har stor egeninnsats gjort prosjektet mulig.
Når bilen igjen ruller på veien, vil den være et levende kulturminne, tilgjengelig for publikum på veteranbilløp og utstillinger, og en hyllest til bilismens pionerer i Norge.
Sted
Trondheim, Trøndelag
Rullende kulturminne
Fra doktorbil til kulturhistorisk skatt
En ekte tidsmaskin på fire hjul ruller rundt i Trondheim. En Ruppe und Sohn Piccolo fra 1907, som tidligere har tjenestegjort som legekjøretøy og nå er en unik del av Norges bilhistorie. Restaurert med stor kjærlighet og omtanke, står bilen som et vitnesbyrd om hvordan motorteknologi endret hverdagen i forrige århundre. Og dette er ikke bare hvilken som helst bil, dette er den eneste Piccoloen i sitt slag som finnes i Norge.
Et lite vidunder fra Tyskland
Piccolo-bilene ble laget av det tyske firmaet Ruppe und Sohn, grunnlagt i 1903. Med sin kompakte størrelse og robusthet vant bilene raskt popularitet, både på veiene og i kappløp. Den aktuelle bilen kom til Norge i 1907, som en av to importert det året. Første eier var distriktslege Ellef Marcussen fra Gjøvik, som brukte bilen i sitt daglige arbeid og ble den første legen i Norge til å ta i bruk bil som transportmiddel.
Historien fortsetter
Etter Marcussen ble bilen solgt videre flere ganger, før snekkermester Anders Storsveen tok den med til Trondheim rundt 1920. På den tiden var bilen allerede blitt en kuriositet, og etter hvert ble den satt bort og glemt. I mange år ble den ansett som et bortgjemt kapittel i norsk bilhistorie.
Gjenoppstått etter mange tiår
Da bilen ble kjøpt i demontert tilstand i 2008, var det vanskelig å forestille seg hvordan den en gang så ut. Delene var rustne, og motor og girkasse krevde omfattende reparasjoner. Men under ledelse av Stein Tranvik i Trondheim ble bilen møysommelig gjenoppbygd. Arbeidet har inkludert alt fra å lage nye hjul og reparere akseltapper til å gjenskape kalesjen. Kulturminnefondet bidro med 45 tusen kroner, men det er Tranviks lidenskap og mange timers innsats som virkelig har gjort forskjellen.
En rullende tidskapsel
Piccoloen er et ekte stykke historie. Den har vært med på å forme bilismens tidlige dager i Norge. Nå er planen at bilen skal få rulle på veteranbilløp og utstillinger, slik at folk kan få et innblikk i hvordan bilene så ut for over hundre år siden.
Et levende kulturminne
Dette er et minne fra en tid da biler begynte å gjøre livet lettere for folk. Fra å ha vært et redskap for legen på vei til pasientene, har den i dag blitt et viktig kulturminne som folk får sjansen til å oppleve.