Trerøringen Må GROVEN M-109-G
Båten ble døpt M-109-G og ble bygd en gang mellom 1880 og 1918, trolig i Bjørkedalen, Volda. Den virket som åpen fiskebåt hos familien Synes på Blindheim, Vigra før den ble lagt på naustet. På 50-tallet ble den kjøpt inn i familien Groven, og lagt om til motordrift. Den forble en fiskebåt, samt materialtransport mellom øyene.
På 60-tallet ble den satt på naust igjen, og der ble den stående i nærmere 60 år, før den ble flyttet til Nærsnes, Viken.
Eier Arne Vadseth søkte Kulturminnefondet om støtte til restaurering, og fikk tilsagn på 200.000 kr.
Sted
Nærsnes, Viken
Fartøy
Restaurerte 140 år gammel båt: – Jeg hadde klump i halsen
Arne Vadseth (70) på Nærsnes har brukt over 350 timer på å restaurere dette flotte klenodiet av en båt. Den 140 år gamle fiskebåten, en trerøring, har igjen blitt en pryd for kysten.
Av Sigbjørn Larsen, først på trykk i Røyken og Hurums Avis.
– Jeg er så interessert i gamle båter og kystkultur, sier Arne Vadseth på Nærsnes.
– Så da muligheten bød seg for å restaurere denne gamle trerøringen, som opprinnelig har gått i fiskefart på Vestlandet, så slo jeg til og gjennomførte det nitide restaureringsarbeidet. Prosjektet er støttet av Kulturminnefondet, som har bidratt med cirka 45 prosent av finansieringen, og har for en stor del foregått i Bjørkedalen ved Nordfjordeid i båtskåtet til Jakob Bjørkedal, under oppsyn og kyndig veiledning av de erfarne båtbyggerne Jakob Helset og Ola Følsvik (Braut Ola) som prosjektleder. Her har det vært bygget båter helt siden vikingtiden. Båtbyggerne i Bjørkedalen er viden kjent for sine skip, ikke minst for det gedigne vikingskipet «Myklebustskipet» i Nordfjordeid. Og denne spesielle trerøringen ble bygget nettopp her i Bjørkedalen for 140 år siden, forteller Vadseth.
Tre årepar
– Vi har skiftet sømmer og klinker, flere bordganger, ror og tredeler og fått sydd opp nye håndsydde seil, sier Vadseth.
– Båten er malt med en spesiell linoljemaling til 2 000 kroner spannet. Det var et møysommelig arbeid og jeg fikk hjelp av sønnene mine. Det ble mange turer til Nordfjordeid og Bjørkedalen og timevis i båten, medgir Vadseth.
– Båten heter «MÅ Groven». Groven het min mors familie og «MÅ» står for Motor Åttring. Navnet åttring kommer av at båtene hadde åtte årer fordelt på fire ro-rom. Båttypen har vært bygget helt siden vikingtiden og var sentral i Lofotfisket, hvor åttringene deltok helt fram til 1947. Trerøringen har imidlertid tre årepar og er rigget med luggerseil eller sjasseil med klyverbom. Trerøringen kunne roes av tre mann med hvert sitt årepar. Og det kunne være opp til fire-fem mann om bord for å skiftes på å ro og drive fisket.
Satset
– Det var min bestefar Johan og onkel Arne Groven på Valderøya i Giske kommune, som eide båten, i tidsrommet 1950 inntil jeg arvet den i 2006. Før det tilhørte den en familie på Vigra i den første tiden da den var i aktivt fiske., forteller Vadseth. – Jeg gjorde mye av restaureringsarbeidet selv, men Jakob Bjørkedalen hjalp meg også veldig, sier han.
– Det var bestefar og onkel som satte inn motor, men den var så dårlig at den måtte kasseres. Men nå har vi satt inn ny FM-motor.
Det er «Johnny seilmaker» i Promhavn på Nærsnes som har laget seilene. Båten er 140 år gammel, og ble bestilt i 1880 ny i Bjørkedalen.
Da var det tre til fire mann som hadde levebrødet sitt om bord og de rodde og seilte. Båten er åtte meter lang. Båten sto i et gammelt naust og det var spørsmål om den skulle brennes eller tas vare på.
– Det ble til at jeg satset og tok vare på den, sier Vadseth. Det angrer han ikke på.
– Da vi sjøsatte den en vakker vårdag i Promhavn hadde jeg klump i halsen. Det er datteren min Elly som har tatt alle de fine bildene. Så hele familien har vært engasjert i restaureringsprosjektet, slutter Vadseth.
Takknemlig
Vadseth vil også takke flere av de som har hjulpet til underveis i prosjektet:
– Jeg tenker spesielt på seilmaker og rigger Johnny Andersson fra Tønsberg som har håndsydd og rigget båten etter gammelt håndverk med røtter i seilskutetiden og på karene i Godøya historielag/museum og «motorgruppa» som har gitt meg uvurderlig dugnad og praktisk hjelp med å båtdragningen, istandsette motor og lånt ut maler til seilene.
– Båtbygger Jakob Helset med anbefaling av søknaden min og med råd, båtbyggere Jakob og Ottar Bjørkedal, Ola Følsvik i Bjørkedal, Volda kommune, som sikret istandsettelsen av skrog og innredning, etter nøye oppfølging av de tusenårige tradisjoner med bygging av klinkerbåter i Bjørkedal. En stor ære for meg å bli kjent med alle disse dyktige fagfolkene og unike mennesker!
– Jeg fikk prøve-seile trerøringen GROVEN noen dager høsten 2021. Dessverre fikk jeg ikke prøve-seile i sterkere vind slik at båtens opprinnelige seilegenskaper fikk rette forhold. Her ser jeg fram til å få noen flotte bilder til første anledning våren 2022.
- Du kan søke om tilskudd til fartøy og båter.
- Du kan søke om tilskudd til faste kulturminner. Dette kan være alle typer bygninger som eneboliger, gårdsbygg, naust, industribygg; i tillegg til hager og parker, historiske veier og andre fysiske anlegg som for eksempel steingjerder.
- Du kan søke om støtte til sikringstiltak av kulturminner som har skader og umiddelbart behov for sikring mot videre forfall.
- Du kan søke om støtte til alle typer rullende og bevegelige kulturminner, som personbiler, busser, motorsykler, togvogner, traktorer, sleder, karjoler, fly. Motorisert og ikke-motorisert.
- Du kan søke om støtte til kurs, konferanser og fagseminar. Vi prioriterer innhold om bærekraft, gjenbruk, ny bruk og tradisjonshåndverk.
- Du kan søke om støtte til formidling av kulturminner. For eksempel kan dette være produksjon av filmer, bøker, utstillinger eller andre formidlingstiltak. Vi prioriterer formidlingstiltak til prosjekter som tidligere har fått støtte fra Kulturminnefondet til istandsetting.