Ukategorisert

En halv million kroner til nye eventyr til sjøs

MS Grytøy ble bygd 1954 ved Vaagland Båtbyggeri på Nordmøre og er den siste gjenværende passasjerbåten i Nord-Norge som er bygd i tre. I dag eies båten av Venneforeninga Grytøy-Harstad Fergeselskap. De arbeider med å restaurere og tilbakeføre båten til den stand hun var i 1972.  

Kulturminnefondet synes dette er positivt for kystkulturarven, og vil gjerne støtte med 500 000 kroner. 

Målet er at MS Grytøy skal seile som et levende kulturminne i Harstad-området. 

Knyttet sammen by og bygd

MS Grytøy er en viktig del av den maritime identiteten til Harstad og lokalsamfunnet. 

Båten seilte i rutetrafikk mellom Harstad og Grytøya på 50-70 tallet, og er en ekte representant for de mange sjøveiene som en gang knyttet sammen øyer og veiløse grender med byene langs kysten. 

MS Grytøy sto for det mest av godstransport til og fra Harstad. Fra byen kom varer til både lokal kjøpmann og enkeltpersoner, utstyr og materiell til arbeid og aktivitet i bygdene. Inn til Harstad kom grønnsaker, bær og landbruksprodukter.  

Storfe og hester ble heist om bord. Mot slutten av driftstida tok MS Grytøy også med enkelt-biler. 

Stor dugnadsinnsats

MS Grytøy har vært totalrenovert både undervanns og overvanns ved Nordnorsk fartøyvernsenter i perioden 2013 til 2023.  

Venneforeninga har ikke ligget på latsiden. Totalt har de bidratt med bortimot 2000 dugnadstimer, så langt. 

– Vi forventer at hun er klar til å ta med passasjerer på nye eventyr i løpet av vår/sommer 2025. Men før vi kan sette seil, gjenstår litt mer restaurering, forteller venneforeningen til Kulturminnefondet. 

For tida pågår årlig over- og undervanns vedlikehold mens fartøyet står på slipp.  

– Nå vil videre restaurering og tilbakeføring til referanseår 1972 pågå for fullt. 

Restaurering skal skje i samarbeid med Troms Fylkeskommune og Nord Norsk Fartøyvernsenter. 

Anløp av MS GRYTØY fullastet fra Harstad var dagens høydepunkt ute i øysamfunnet. I tillegg til transport av varer og gods, var det sosiale elementet av viktig betydning, og lasting/lossing av gods var et naturlig møtepunkt i øysamfunnet (Ca 1968)

Dette skal 500 000 kroner frå Kulturminnefondet gå til:

Tilskudd gis til restaurering av tekniske installasjoner, sluttføring med arbeid med lastebom, toalett, lugar/styrhus, bysse, samt noe overflatebehandling av messe, lugarer og salonger. 

Foto: Privat, fra søknaden til Kulturminnefondet